Relacja z przebiegu III wymiany w Poznaniu

W dniach od 30. 09. 2019 r. do 07. 10. 2019 r. PLSP w Poznaniu gościło uczestników Projektu Proactive learning - improving real life skills due to inclusive task-based activities w ramach Programu Erasmus+. Mobilność rozpoczęła się w Krakowie, do którego dotarliśmy późnym popołudniem. Na miejscu czekali już na nas goście z Hiszpanii i Portugalii. Ci ostatni zdążyli w międzyczasie odwiedzić kopalnię w Wieliczce. Spotkaliśmy się na wspólnej kolacji, po której wybraliśmy się na krótki, wieczorny spacer ulicami Krakowa.

 Następnego dnia, trzygodzinne zwiedzanie historycznej części miasta rozpoczęliśmy od spaceru Krakowskimi Plantami wzdłuż murów Starego Miasta, do którego weszliśmy przez Bramę Bracką. Naszej wędrówce towarzyszyła przewodniczka, dzięki której mieliśmy okazję poznać historię miasta oraz związane z nim legendy. Zwiedzanie zakończyło się na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W trakcie wędrówki zobaczyliśmy najważniejsze dla naszej historii i kultury miejsca; Wieżę Mariacką, Sukiennice, Uniwersytet Jagielloński, Kościół Franciszkanów z przepięknymi malowidłami Stanisława Wyspiańskiego itp. Ponadto uczniowie i nauczyciele z Hiszpanii i Portugalii zwiedzili Smoczą Jamę i nadwiślańskie Planty. Poza wszystkim intensywne opady deszczu, które były konsekwencją szalejącego nad krajem orkanu nie ułatwiały nam tego dnia realizacji naszych planów. Po lunchu  goście z Portugalii i Hiszpanii udali się do Fabryki Schindlera. Dzień zakończył się wspólną kolacją w starej żydowskiej części Krakowa, Kazimierzu.

We wtorek, wczesnym rankiem wyruszyliśmy do Oświęcimia. Wizyta w Muzeum Auschwitz/Birkenau była dla wszystkich uczestników niezwykle silnym przeżyciem. Lekcją o tyle ważną, że odbywającą się w czasie kiedy w wielu miejscach naszego Europejskiego domu ma miejsce odradzanie się  ruchów faszystowskich. Wieczorem dotarliśmy do Poznania gdzie uczniowie z Hiszpanii i Portugalii nareszcie mogli znaleźć się w domach goszczących ich rodzin.

Środa była pierwszym dniem aktywności zaplanowanych w programie projektu. Tym razem zadaniem dla wszystkich szkół, uczestników projektu było po pierwsze znalezienie dzieł szeroko rozumianej literatury światowej, które posiadają jakieś związki z matematyką, a po drugie opracowanie scenariuszy i scenek, owe związki ilustrujących. Po krótkiej części oficjalnej, z udziałem Pani Dyrektor, która powitała gości, życząc nam wspólnej, owocnej pracy oraz miłego pobytu nastąpiła pierwsza prezentacja. Tego dnia wystąpiła szkoła z Hiszpanii. Uczniowie zainspirowali się znaną wszystkim doskonale książką Louisa Carolla "Alicja w krainie czarów". Kolejnym punktem programu był warsztat graficzny zatytułowany Palimpsest. Na przygotowanych wcześniej kolumnach uczniowie poszczególnych krajów mieli odbijać szablony opracowane wg. charakterystycznych dla danego kraju, regionu wzorów. W założeniu wielokrotne odbicia, nawarstwiania w/w wzorów miały stworzyć wielobarwną, multikulturową "tkaninę". Równolegle do w/w warsztatu odbyły się dwie lekcje przygotowane przez nauczycieli z Hiszpanii i Portugalii.

Czwartek. Dzień rozpoczął się od prezentacja scenek, którą przygotowała szkoła z Portugalii. W ich trakcie uczniowie wprowadzili nas w świat paradoksów ze starożytnej szkoły Eleatów.  Następnie goście wzięli udział w lekcji - prezentacji, w trakcie której omówiono wynalazek oraz twórczość absolwenta naszego liceum, Pana Janusza Kapusty. Lekcja obok najważniejszych faktów z życia artysty prezentowała także wielorakie zastosowania wynalezionej przez niego 11 ściennej  bryły geometrycznej, zwanej k-dronem w sztuce, designie i przemyśle. Prezentację przygotowały  Karolina Fechner i Gabryiela Sommerfeld z klasy 3a , lekcję poprowadziła Pani Ewa Sumowska. Kolejnym punktem programu były prowadzone przez Panią Annę Jabłońską warsztaty z animacji. Ważnym punktem programu trzeciej mobilności było zapoznanie ich uczestników, w szczególności gości z trzema wybitnymi Poznańskimi matematykami, którzy mają decydujący wkład w zdekodowaniu niemieckiej maszyny szyfrującej z czasów 2 Wojny Światowej tzw. Enigmy. W związku z powyższym odwiedziliśmy dedykowane Enigmie muzeum, a przy okazji wzięliśmy udział w grze miejskiej oraz zwiedziliśmy mury CK Zamek.

Piątek. W tym dniu uczniowie naszej szkoły nareszcie mogli przedstawić swoje scenki, które oparte były na tekstach Heraklita, Nietschego i Mallarmego. Prezentacja zatytułowana była: Throw a dice. Trzy scenki dotyczyły relacji pomiędzy egzystencją, a rzutem kostką, związkami jakie zachodzą między  przypadkiem, a  koniecznością.

W godzinach południowych udaliśmy się do Muzeum Rogala Marcińskiego.

Po południu, w szkole odbyła się pożegnalna zabawa, w której wzięli udział nauczyciele, uczniowie oraz ich rodzice. Na tę okazję uczniowie goszczący oraz ich rodzice przygotowali dla naszych gości poczęstunek, a uczniowie Jakub i Jonasz Hałas przygotowali oprawę muzyczną, wykonując na trąbce i akordeonie utwory muzyki ludowej, która towarzyszyła prowadzonej przez nich zabawie i tańcom. Spotkanie poprzedzone było występem wokalnym Igi Walkowiak , której opiekunem artystycznym jest Pan Krzysztof Maciejewski.

Sobota była dniem zwiedzania miasta Poznania, które rozpoczęliśmy od w wizyty w Bramie Poznania, muzeum najwcześniejszej historii miasta Poznania i Polski. Następnie udaliśmy się na Stary Rynek gdzie o godzinie 12.00 goście byli  świadkami nigdy do końca nie rozstrzygniętych zmagań poznańskich koziołków.

Następnie goście zwiedzili Muzeum Instrumentów Muzycznych oraz Kolekcję Malarstwa w Muzeum Narodowym. Wieczorem nauczyciele spotkali się na kolacji, która była podsumowaniem tygodniowego pobytu w Polsce.

Niedziela. Koniec 3 mobilności. Czas na podsumowanie i ewaluację projektu w związku z 5 mobilnością, która także odbywa się w Poznaniu.

Liceum Plastyczne im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu

ul. Junikowska 35
60-163 Poznań

sekretariat (at) lp.poznan.pl
tel. +48 61 868 48 68
fax +48 61 868 48 68

kom. +48 798 210 608