Relacja z czwartej wymiany w ramach realizacji projektu

Relacja z czwartej wymiany w ramach realizacji projektu
 "Proactive Learning - improving real life skills due to inclusive task-based activities"

Almeria, Hiszpania  |  17 lutego – 24 lutego 2020

Dzień pierwszy, poniedziałek, 17.02.2020

     W czwartej wymianie w ramach realizacji projektu "Proactive Learning - improving real life skills due to inclusive task-based activities" we współpracy ze szkołami z Hiszpanii i Portugalii wzięły udział uczennice: Zuzanna Martinek, Hanna Muszyńska, Zuzanna Sakowicz, Julia Stachowska, Agata Fogtman, Aniela Jankowska wraz z opiekunkami: prof. Ewą Sumowską i prof. Mariolą Pieprzyk.

     W późnych godzinach popołudniowych dotarłyśmy do szkoły w El Ejido. Po powitaniu obejrzałyśmy wspaniały pokaz tańców flamenco w wykonaniu uczennic szkoły IES San Domingo. Występom artystycznym towarzyszył poczęstunek przygotowana przez rodziców uczniów, biorących udział w wymianie. Miałyśmy okazję spróbować wielu egzotycznych potraw z różnych części świata.

Dzień drugi, wtorek, 18.02.2020.

     W środę o godz. 8.15 autobus zabrał nas sprzed szkoły na całodniową wycieczkę do Granady. Głównym punktem wycieczki było zwiedzanie Alhambry, jednego z najwspanialszych zabytków Andaluzji i jednego z najważniejszych śladów panowania Arabów (Maurów) nad Półwyspem Iberyjskim. Nazwa Alhambra odnosi się do całego ufortyfikowanego miasta. Na terenie kompleksu znajdowały się także pałace władców i arystokracji, koszary wojskowe i infrastruktura militarna, obszary handlowe, uniwersytet, meczety i zwyczajna dzielnica mieszkalna (Medina).

     Najstarszą częścią Alhambry jest twierdza Alcazaba. Jej budowa rozpoczęła się w pierwszej połowie XIII wieku. Miałyśmy okazję pospacerować po murach i wejść na jedna z wielu wież, Wieżę Strażniczą, z której rozpościerał się fantastyczny widok na miasto.

     W czasie podróży autobusem oglądałyśmy hektary tzw. „zielonych domów”, czyli pokrytych folią szklarni, w których produkuje się głównie pomidory.

Dzień trzeci, środa, 19.02.2020.

     Środę spędziłyśmy w szkole. Miałyśmy okazję uczestniczyć w kilku warsztatach, przygotowanych przez reprezentację z Portugalii i przez gospodarzy.

     Na jednym z korytarzy realizowany był warsztat „Iluzje optyczne”. Uczniowie malowali na ścianach obrazy, zgodnie z wcześniej przygotowanymi projektami, które sprawiały niezgodne z rzeczywistością złudzenia, bo nasz mózg błędnie je interpretował.

     Na kolejny warsztat zaprosił nas nauczyciel chemii i fizyki. Nauczył nas przyspieszać proces tworzenia się stalaktytów i robienia wielkich baniek mydlanych.

     Po tych zajęciach trafiłyśmy na szkolenie z udzielania pierwszej pomocy medycznej ofiarom wypadków. Na fantomach i/lub na sobie mogłyśmy przećwiczyć usuwanie ciała obcego z przełyku oraz reanimowanie noworodków i osób dorosłych.

     W tym samym czasie celebrowany był DZIEŃ NARODOWY. Do IES San Domingo uczęszczają uczniowie dwudziestu dwóch narodowości. Każda z nich przygotowywała swoje stoisko. Było to bardzo malownicze i smaczne, bo oprócz strojów, tańców, flag, muzyki popularyzowana była również kuchnia regionalna. Polska delegacja też zaprezentowała się smacznie: częstowałyśmy „Ptasim mleczkiem” i kabanosami….

Dzień czwarty, czwartek, 20.02.2020.

     Czwartek rozpoczęłyśmy udziałem w warsztatach przygotowanych przez delegację portugalską. Zadania, które postawiono przed uczniami, polegały na rozpoznaniu w przepięknych mozaikach przekształceń matematycznych czy znalezieniu lokalizacji dla chłopaka, który chce mieć możliwie najkrótszą trasę do swoich trzech przyjaciółek. W taki atrakcyjny sposób uczniowie mogli rozwiązywać ważne problemy matematyczne związane z tzw. „metryką taksówkową”.

     Część z uczniów kontynuowała prace malarskie nad muralami z optycznymi iluzjami, część sprawdzała, jak przebiega proces krystalizacji stalaktytów. Nikt się nie nudził….

     Po lunchu był czas na prezentacje, przygotowane przez naszą delegację. Uczennice zaprezentowały trzy „trasy matematyczne”:

TRASA I - Matematyka w architekturze na przykładzie wybranych budynków w Poznaniu. Projekt zrealizowały uczennice Zuzanna Martinek oraz Zuzanna Sakowicz.

Prezentacja zawierała opis trzech budynków miasta Poznania, ich historię, projektantów, oraz funkcję. Uczennice dokonały analizy formy i konstrukcji z uwzględnieniem geometrii, proporcji, otoczenia poprzez stworzenie modeli w programie Sketchup.  Prezentacja dotyczyła domów towarowych ALFA, budynku BAŁTYK, historycznego pawilonu IGLICA MTP oraz budynku OKRĄGLAK.

TRASA II - Matematyka w sztuce polskiej - polscy artyści i ich relacja z matematyką w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Projekt zrealizowały uczennice Hanna Muszyńska oraz Julia Stachowska

Prezentacja zawierała opis sylwetek artystów Polskich, którym matematyka towarzyszyła w pracy twórczej.

TRASA III - śladami matematyki polskiej - trasa po miejscach ważnych dla rozwoju polskiej matematyki.

Projekt zrealizowały uczennice Agata Fogtman oraz Aniela Jankowska

Prezentacja opowiadała o miejscach związanych z matematyką polską, Lwów - Lwowska Szkoła Matematyczna, Kraków, Warszawa - Warszawska Szkoła Matematyczna, Wrocław, Poznań - ENIGMA

     Po zakończeniu prezentacji uczniowskich prof. Sumowska poprowadziła lekcje matematyki dla klasy „scientist” na temat magicznych liczb.

     Tego dnia zwiedzaliśmy też fabrykę czekolady i do fabrykę miodu oraz malownicze miasteczko BERJA, gdzie m. in. czekała na nas sala posiedzeń władz miasta w której dowiedzieliśmy się o jego historii.

Dzień piąty, piątek, 21.02.2020.

     Odbyła się druga część prezentacji pani prof. Ewy Sumowskiej. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród uczniów i zoatała nagrodzona brawami.Zaskakujący był komentarz jednego z uczniów, który na koniec przedstawił liczby przez niego uznane za zaskakująco niezwykłe.

     Po tych zajęciach uczestniczyłyśmy w warsztatach filmowych. Po krótkim instruktażu uczennice i uczniowie zajęli się tworzeniem animacji poklatkowej, której efekty można było sprawdzić w urządzeniu z 1834 roku zwanym ZOETROP wykorzystującym efekt stroboskopowy. Wewnątrz cylindra z naciętymi szczelinami znajduje się seria obrazków przedstawiająca kolejne etapy ruchu.

     Po lunchu czekała nas kolejna wycieczka, tym razem w kierunku TABERNAS czyli hiszpańskiej pustyni, która rozciąga się na obszarze 280 km². Jest to jeden z najpiękniejszych obszarów w Hiszpanii oraz teren chroniony. Miłośnicy westernów mieli okazję wielokrotnie ją oglądać, bowiem często służyła za inscenizację do tego typu filmów. Zwiedzaliśmy małą tłocznię oliwy z oliwek, poznaliśmy proces produkcji i braliśmy udział w degustacji.

Dzień szósty, sobota, 22.02.2020.

     Sobota została przeznaczona przez naszych gospodarzy na zwiedzanie Almerii. Zobaczyliśmy Fortecę Alcazaba, usytuowaną na wzgórzu miata, twierdzę obronną Maurów z potężnymi murami i rozciągającym się z niej niesamowitym widokiem. Z fortyfikacji jeszcze 100 lat temu korzystali żołnierze. Zwiedziliśmy muzeum malarstwa ufundowane przez bardzo cenioną Donię Pakytę.     Uczestniczyliśmy w Festiwalu Pomidora.

Dzień siódmy, niedziela 23.0,2.2020.

     W niedzielę zaproponowano nam wycieczkę do Capileiry i Paampaneiry czyli do maleńkich, białych wiosek zawieszonych na zielonych zboczach gór, z ośnieżonymi szczytami Sierra Nevada w tle.  Miejsce bardzo urokliwe, ale żeby zasłużyć na przepiękne widoki trzeba odważyć się na dojazd wąskimi krętymi serpentynami. Pełne stromych, wąskich uliczek wioski zachwyciły nas architekturą, przemiłymi ludźmi, jedzeniem i artystycznymi wyrobami.

Dzień ósmy, poniedziałek, 24.02.2020

     Tego dnia, pobyt w szkole był czasem podsumowań i pożegnania. Zakończył się również proces tworzenia iluzji optycznych, które mieliśmy okazję podziwiać na ścianach budynku szkoły.

 

 

Liceum Plastyczne im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu

ul. Junikowska 35
60-163 Poznań

sekretariat (at) lp.poznan.pl
tel. +48 61 868 48 68
fax +48 61 868 48 68

kom. +48 798 210 608